Vicke Harris om trender inom eventbranschen, Guldbaggegalan och sin nya roll på Reachem

Vicke Harris

Foto: Rebecca Brimark

Vi satte oss ned med det nyaste tillskottet i vårt team, Vicke Harris, för en intervju. Vicke har en gedigen bakgrund inom event- och mötesplanering. Låt oss fördjupa oss i vår konversation!

Vicke har, förutom att varit övergripande projektledare för Guldbaggegalan 2013 - 2023 på Filminstitutet, drivit eget företag i 25 år som PR-konsult och projektledare. Hon har även haft blomsteraffär, drivit café och cateringfirma, varit artistagent och föreläser om projektledning och mentorskap.

”Under mina yrkesår har jag haft vitt skiftande uppdrag, stora som små. Jag har suttit på många olika stolar, både som beställare och leverantör. Jag har också haft förmånen att kunna samla på mig ett stort kontaktnät, vilket gjort att jag känner mig trygg med att kunna vara flexibel och snabb med att lösa alla typer av utmaningar som dykt upp längs vägen”

Vi bad Vicke dela med sig av en tid då hon ansvarade för att planera och genomföra ett större event eller möte. Vi ville veta vilka åtgärder hon vidtog för att säkerställa framgång:

“Förutom att vara noggrann, är det viktigt att lyssna - vad är det kunden förväntar sig, vad ryms i budgeten och hur kan vi leverera på bästa sätt. Förutom att vara lyhörd måste man vara flexibel och lösningsorienterat. Och framförallt - ha ett stort kontaktnät. Det är grunden för att kunna lösa allt mellan himmel och jord snabbt och effektivt.

Vid planeringen av evenemang, oavsett om det är ett litet eller stort, är det väsentligt att vara grundlig och metodisk. Kolla, dubbelkolla och trippelkolla allt för att säkerställa att hela teamet har rätt verktyg för att kunna göra sina arbetsuppgifter och att vi är samstämmiga i vad och hur vi gör detta. Man är ett team med ett gemensamt mål och vägen dit skall vara både trygg och lustfylld. Utan ett bra team är man ingenting. Och viktigast - lita på varandra, ha roligt och skratta tillsammans - det smittar av sig!”

Vad ser du som den viktigaste trenden inom eventbranschen?
”Den absolut viktigaste trenden är hållbarhet, det går inte att tumma på det. Jag är övertygad om att det här kommer bli ett större krav allmänt framöver. Lika bra att tänka rätt från början.”

Att genomföra ett stort evenemang som Guldbaggegalan, vilket du har gjort de senaste 17 åren, kräver ständig innovation, eller hur? Om vi jämför Guldbaggegalan 2013 med Guldbaggen 2023, vilken strategi har du använt för att säkerställa att varje år präglas av nytänkande?
”Det som har varit grunden i Guldbaggen och i alla typer av evenemang, är att man inte gör något själv utan man är ett team. Lyssna på alla inblandade i projektet ordentligt samt tänka på hur man kan förvalta och utveckla ett varumärke för att det ska kännas aktuellt och intressant.
En viktig strategi är naturligtvis också att vara så kostnadseffektiv som möjligt, för att kunna leverera det där lilla extra som kunden inte bett om eller räknat med.”

Hur viktiga tror du att evenemang och möten är för ett företag?
”Jag är övertygad om att events kommer få en mer framträdande roll framöver. Det kommer bli en större och viktigare del hos företag att skapa events och upplevelser, både internt och externt. Det räcker inte med vanliga möten eller annonsering, du måste skapa en bra upplevelse som är minnesvärd och tankeställande. Plus att folk har ett större behov av att ses IRL efter pandemin.”

Kan du dela med dig av några exempel på idéer du har implementerat på event du har ansvarat över?

“En fin inbjudan, spännande innehåll, bra mix av deltagare och gäster, en spektakulär dekor och arbeta med tema mm. Vid en galapremiär på bio hyrde vi in djur och dekorerade som en farm utanför biografen. Ett annat är att förlägga evenemanget på en oväntad plats, live-musik och uppträdanden i alla former, finns massor av roligt man kan göra som är anpassat efter ett speciellt tema. Och budget naturligtvis…”

Hur ser du på din roll hos Reahem nu framöver?
”Känns superspännande att få vara en resurs i ett ungt gäng med innovativa och prestigelösa kollegor som tänker framåt. Jag hoppas att jag kan bidra med mina erfarenheter och kontakter för att skapa nya upplevelser för våra kunder.“

Föregående
Föregående

Hybrid konferens på SPACE Stockholm